תכנון פיננסי משפחתי: כשהנפש פוגשת את המטבע

| ,

כולנו יודעים שחשוב לתכנן את העתיד הכלכלי שלנו. אבל מה קורה כשמוסיפים לזה ילדים, משכנתא וחלומות משותפים? פתאום, תכנון פיננסי למשפחה יכול להיראות כמו משימה בלתי אפשרית.
כשאנחנו חושבים על כסף, לעיתים קרובות אנו חושבים על סכומים, חסכונות, השקעות וכלכלה. אך הכסף, למעשה, הוא לא רק כלי תשלום או מדד כלכלי.
הוא גם חלק בלתי נפרד מהתודעה שלנו ומשפיע רבות על הרגשות, ההתנהלות וההחלטות שלנו.

אז מה בעצם גורם לנו לנהוג בכסף שלנו בצורה כזו או אחרת?

זה פשוט: לכולנו יש רגשות לגבי כסף. לפעמים אנחנו מפחדים ממנו, לפעמים אנחנו רוצים אותו יותר מדי, ולפעמים אנחנו פשוט לא מבינים אותו. הרגשות האלה משפיעים על איך אנחנו מוציאים כסף, חוסכים כסף ומשקיעים כסף.

תנסו לדמיין לרגע את בית ההורים, האם דיברו על כסף בבית? האם כסף היה דבר "מלוכלך"? האם חינכו אתכם לשים "שקל לבן ליום שחור" או בכלל אמרו לכם שאם יש לכם חובות אז כדי שהבנק ידאג ולא אתם…
הבית בו גדלנו השפיע רבות על התפיסה שלנו של הכסף, וזה בא לידי ביטוי כאשר אנחנו ניגשים לתכנון פיננסי עבור התא המשפחתי שלנו.
כשאנחנו לא מבינים את הפסיכולוגיה של הכסף שלנו, זה יכול להוביל לריבים עם בני הזוג, מתח עם הילדים והחלטות פיננסיות לא טובות. זכרו שכל אחד מבני הזוג מגיע לעיתים מתפיסה אחרת של הכסף ולכן בשלב הראשון חשוב לשתף את בני הזוג שלכם בחלומות ובחששות שלכם לגבי כסף. ככל שתהיו יותר פתוחים, כך תצליחו יותר לעבוד יחד.

תכנון פיננסי משפחתי: כשהנפש פוגשת את המטבע

הפסיכולוגיה של ההחלטות פיננסיות

במציאות, ההחלטות הפיננסיות שלנו אינן תמיד נוטות להיות רציונליות. רוב הזמן, הן מושפעות על ידי רגשות, תקוות, פחדים והשפעות חברתיות.
גם אם אנו מבינים את הקונספטים הכלכליים והפיננסיים הבסיסיים, הפסיכולוגיה שלנו יכולה להוביל אותנו להחלטות שלא תמיד מושכלות מבחינה פיננסית.
אחרי ה 7 באוקטובר, שמעתי את המשפט הבא אינספור פעמים: "כן נכון, עכשיו זו תקופה שצריך לחסוך ולהיערך לכל מיני תסריטים כלכליים פחות טובים, אבל כל מה שבא לי זה לחיות את הרגע… אני רוצה שקט וחופש".

אז מה עושים?

הנה כמה טיפים פשוטים לעקרונות לבניית תוכנית פיננסית למשפחה:

  • תתחילו עכשיו: אל תחכו לזמן המתאים, כי הוא אף פעם לא יגיעפשוט תתחילו עכשיו.
    דברו על זה: דברו עם בני הזוג שלכם, שתפו אותם בחלומות ובחששות.

  • הציבו יעדים: מה אתם רוצים להשיג ביחד? בית? חופשה? פרישה מוקדמת? הגדירו יעדים ברורים ותוכנית איך להגיע אליהם. מהרגע שיש יעד הרבה יותר קל לבנות את התוכנית איך להגיע ליעד.
    יעדים יכולים להיות ענקיים ויכולים להיות קטנים ומשמחים כמו לילה זוגי בצימר מפנק.

  • עשו תקציב: זה לא חייב להיות משעמם, שתפו את כל המשפחה בתהליך וצרו יחד תוכנית הוצאות שמתאימה לכולם.
    תבינו מהן ההוצאות שחשובות לכם ואיפה הכסף בורח לכם בין הידיים פשוט כי לא שמתם לב.

  • תלמדו מטעויות ותתקדמו: טעיתם בשיקול הדעת? בחרתם אפיק השקעה לא נכון? לא נורא אל תתייסרו, תלמדו, תתקנו ותתקדמו.

  • חגגו את ההצלחות: גם את הקטנות, חיזוקים חיוביים יעזרו לכם להישאר במסלול.

זכרו: תכנון פיננסי משפחתי הוא לא רק בחירת יעדים, מסלולי השקעה ומיקוח על דמי ניהול, אלא בעיקר עצירה וחשיבה על מה חשוב לנו, מה פחות, מה היינו רוצים לאפשר לנו ולילדים ועל מה קל לנו לוותר, פשוט כי זה לא חשוב לנו.
זה תהליך מתמשך שדורש סבלנות והתאמות לאורך הדרך. הכי חשוב שתהיו ביחד, תתמכו אחד בשני ותיהנו מהמסע.

הי, אני שחר שרון (CFP) – בעלת עסק לתכנון, ייעוץ עסקי וניהול פיננסי לעסקים ומשפחות. יחד איתי בצוות יועצים-מומחים על פי צורך, על מנת לתת לכם את המענה הכי מקצועי ומתאים עבורכם.

בין אם חשבון הבנק מראה תמונה עגומה או תמונה מלבלבת — להסתובב בעולם בלי תכנון פיננסי זו טעות. טעות שעולה לנו הרבה כסף לאורך השנים. באמצעות סדרת פעולות פשוטה אפשר ורצוי ליצור מציאות חדשה, מציאות שבה אתם שולטים בכסף, ולא הכסף בכם.

הפקדות, יציאה לחל"ת, שינויים בשכר - איך כל זה משפיע על הפנסיה שלך ומה חשוב לבדוק.
הפקדות, יציאה לחל"ת, שינויים בשכר - איך כל זה משפיע על הפנסיה שלך ומה חשוב לבדוק.

הרשמו לרשימת הדיוור שלנו וקבלו את כל העדכונים