תכנית עסקית לעצמאים – להכין תוכנית עסקית ולעשות סדר במספרים

| ,

רוב העצמאיים שפגשתי כשהם שומעים את המונח תוכנית עסקית, מהנהנים בראש אומרים "מאוד חשוב, מאוד… בהזדמנות אני אקח יועץ עסקי שיבנה לי אחת, בינתיים אני חוזר לכבות שריפות בעסק ולהתמודד עם העבודה שכבר יש לי…"

ייעוץ עסקי לעצמאים או תוכנית עסקית לא חייבים להיות משהו עצום או מפחיד ולמרות שתמיד אפשר להיעזר ביועץ עסקי בואו נבין מה מסתתר מאחורי המונח הזה. 

 איך בונים תוכנית עסקית?

קודם כל, חשוב לומר שבניית תוכנית עסקית חיונית לכל עסק באשר הוא, ללא קשר למצב הכלכלי הנוכחי או לגודל העסק.
מדובר בתוכנית העוסקת למעשה בכל היבטי העסק, מציבה יעדים ברורים ומוגדרים, מטפלת בבעיות בצעדים פרקטיים, ומכוונת להגדלה של הרווחיות ואף של המחזור.
בניגוד להתנהלות של "כיבוי שריפות", התוכנית העסקית נותנת מעין מפת דרכים המאפשרת לכם לדעת היכן אתם עומדים, לאן אתם מכוונים וכיצד להגיע אל היעד.

בשלב הראשון עושים מיפוי מצב קיים:
מה מצב העסק בתחומים הבאים; שיווק, מכירות, ניהול, עובדים וכספים. גם אם אתם עצמאיים ולדעתכם העסק שלכם קטן מידי בשביל תוכנית עסקית.
לעשות מיפוי של המצב הקיים יסייע לכם להבין איפה אתם נמצאים כיום, האם אתם עובדים 10 שעות ביום ואין לכם דקה לפיתוח העסק? או שאתם משוועים לעוד לקוחות. לבנות תוכנית עסקית יסייע לכם להבין מה מצבכם כיום ומה הפוטנציאל של העסק. 

בשלב השני מתכננים את השלבים הבאים לפיתוח העסק, גם כאן מתייחסים לכל ההיבטים כאשר ההיבט הפיננסי בעצם משקף את כל הנתונים של התוכנית העסקית. במאמר זה לא נוכל להתייחס לכל ההיבטים של תוכנית עסקית לעצמאים באופן מפורט, לכן נתאר מספר צעדים בסיסיים בבנייתה והכנתה:

  1. תיאור העסק: יש להתחיל על ידי תיאור מדויק של סוג העסק, כולל המוצרים או השירותים שאתם מציעים כיום ומה מייחד את העסק, אם יש שאלות שאתם לא בטוחים איך לענות עליהם כגון מה מייחד את העסק שלכם, זה זמן טוב לרכז את כל השאלות האלו. 
  2. חקר שוק: מי המתחרים שלכם? בדגש על המתחרים העיקריים והאסטרטגיות שלהם. מי קהל היעד שלכם, תנסו לבצע הערכת ביקוש עבור המוצרים או השירותים שלכם.
  3. שיווק ומכירות: האם יש לכם תוכנית שיווק ומכירות? מהן אסטרטגיות הפרסום, שיווק דיגיטלי, יצירת מותג וזיהוי ערוצי מכירה שלכם. 
  4. תכנון תפעולי: יש לזהות את התהליכים התפעוליים ולפתח תוכנית עבודה רציפה הכוללת ניהול מלאי, שירות לקוחות, ניהול תיקי לקוחות ועוד.
  5. ניהול סיכונים: יש לזהות סיכונים ולהגדיר אסטרטגיות לניהולם, כולל תוכניות צמיחה והתמודדות עם תרחישים אופטימליים ופסימיים.
  6. תכנון פיננסי: בחלק הפיננסי נדרשים 3 דברים עיקריים: תקציב, ניתוח רווחיות, ותזרים מזומנים. כאשר התקציב הנו בעצם הביטוי של כל המרכיבים בתוכנית העסקית. 
  7. השלב האחרון תגדירו מדדי הצלחה: עליכם להגדיר מדדי ביצועים ברורים שאותכם תוכלו לבחון בכדי להעריך את ההתקדמות של העסק לאורך הזמן.

גם לאחר שהתוכנית העסקית מוכנה, יש לעדכן אותה מעת לעת על מנת להתמודד עם שינויים בשוק ובתנאי העסק. המשמעות היא, שיש לבחון את התוצאות בשטח אל מול התחזיות של התוכנית העסקית, ובמידה שמתגלים פערים עליכם להבין את מקורם, ולעדכן את התוכנית העסקית בהתאם.

תזכרו כי התוכנית העסקית צריכה להיות מפורטת ככל הניתן, והיא כוללת גם אומדנים ותחזיות, סעיפים המשפיעים זה על זה, ושורה של שיקולים שחשוב להביא בחשבון.
אם אין לכם ניסיון בכתיבת תוכניות עסקיות וזה נשמע לכם ממש מורכב שווה להיעזר באיש מקצוע כגון יועץ פיננסי שייסע לכם לקחת את העסק שלכם לשלב הבא.

הפקדות, יציאה לחל"ת, שינויים בשכר - איך כל זה משפיע על הפנסיה שלך ומה חשוב לבדוק.
הפקדות, יציאה לחל"ת, שינויים בשכר - איך כל זה משפיע על הפנסיה שלך ומה חשוב לבדוק.

הרשמו לרשימת הדיוור שלנו וקבלו את כל העדכונים