​​​​​​​​​​​רפורמת מסלולי ההשקעה - איך זה משפיע עליכם? 

ב-1 ביולי תיכנס לתוקפה רפורמה חדשה בתחום מסלולי ההשקעות, אשר תשפיע על מבנה השקעות כספי החוסכים השכירים והעצמאים. אני כאן לעשות לכם סדר במה שאתם צריכים לדעת בשפה פשוטה וברורה.

מהי רפורמת מסלולי השקעה?

משרד האוצר פרסם בשנת 2022 את חוזר "מסלולי השקעה בקופות גמל" כאשר חלקה הראשון יושם  ב-2023, וחלקה השני ייכנס לתוקף ב1.7.2024. במסגרת החוזר, פורסמה רשימת מסלולי השקעה שרשאים הגופים המוסדיים לנהל, וכן פורטה מדיניות ההשקעה התקנונית שנדרש ליישם בכל אחד ממסלולי ההשקעה הללו.

המשמעות היא כי חברות הביטוח, הפנסיה והגמל,  נדרשות להתאים את רשימת מסלולי ההשקעה שברשותם לרשימה המעודכנת שפרסם אגף שוק ההון.
אחת ממטרות הרפורמה היא להפוך את עולם ההשקעות לפשוט, נגיש ומותאם יותר לצרכים האישיים של החוסכים, וכן לאפשר להם יכולת השוואה טובה של מסלולים בין חברות ויצרנים שונים בלי להסתבך מול שלל האפשרויות הרבות שמציגה להם כיום כל חברה בנפרד.

על אילו מוצרים חלה רפורמת מסלולי ההשקעה?
הרפורמה תחול על מוצרי החיסכון והפנסיה של ציבור החוסכים בישראל:

  • קופות גמל
  • קרנות פנסיה
  • פוליסת ביטוחי מנהלים
  • קרנות השתלמות
  • קופות גמל להשקעה
  • פוליסות חיסכון פרטיות

 

איך תדעו אם זה נוגע לכם?
ההוראות החדשות יחולו על כלל העמיתים והמבוטחים,  הן קיימים והן מצטרפים חדשים,  אך השינוי במסלולים הקיימים (מיזוג או שינוי מדיניות השקעה) ישפיע רק על העמיתים והמבוטחים שכספם מנוהל כבר באחד מהמסלולים הללו.
בימים אלו שולחים היצרנים מכתבים לחוסכים, אתם תקבלו מכתב המפרט את מסלול ההשקעה הקיים לכם כיום במוצרים, ומה השינוי שיחול בו החל מ1.7.אני ממליצה לעקוב אחרי המכתבים, ובמידה והשינויים אינם מתאימים לכם, תוכלו  לעבור למסלול השקעות המתאים מבחינתכם.

מה יקרה בפועל? 

  • מיזוג מסלולי השקעה–  במקרה זה היצרן יסגור מסלולי השקעות והעמיתים בהם יועברו למסלול השקעה אחר.
  • שינוי שם מסלול השקעה או מדיניות ההשקעה בו– במקרה זה העמיתים יישארו במסלול ההשקעה הקיים אך יבוצעו שינויים במדיניות ההשקעה בו בהתאם לאשכולות ולמאפייני ההשקעה שקבע משרד האוצר.

שינוי התמחות מסלול ההשקעה – במקרה זה העמיתים יישארו במסלול הקיים אך סוג ההתמחות שלו ישתנה בהתאם לדרישות החדשות.

דוגמא לעדכון שינוי במסלול השקעה קיים

בדוגמא זו מבוטח אשר חוסך במסלול אג"ח עד 20% מניות, יישאר אמנם באותו מסלול השקעות אך מדיניות ההשקעה משתנה כך שהקופה הגדילה את אחוז החשיפה למניות עד ל25% .

דוגמא לעדכון שינוי במסלול השקעה קיים

בשורה התחתונה:
שימו לב האם קיבלתם מכתב, והאם אתם הולכים להיות מועברים למסלול אחר, או נמצאים במסלול שמדיניות ההשקעה שלו פחות מתאימה לכם, אם זה המצב, אני ממליצה לבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם, ולשקול מעבר למסלול השקעה מתאים יותר.


אתם תמיד מוזמנים להתייעץ עם המתכננת הפיננסית שלכם 😊.

המידע המופיע לעיל אינו מהווה ואינו יכול להוות יעוץ השקעות המתאים לצרכיו של כל אדם ו/או המלצה לביצוע פעילות בני"ע. 

הי, אני שחר שרון (CFP) – בעלת עסק לתכנון, ייעוץ עסקי וניהול פיננסי לעסקים ומשפחות. יחד איתי בצוות יועצים-מומחים על פי צורך, על מנת לתת לכם את המענה הכי מקצועי ומתאים עבורכם.

בין אם חשבון הבנק מראה תמונה עגומה או תמונה מלבלבת — להסתובב בעולם בלי תכנון פיננסי למשפחה או לעסק זו טעות. טעות שעולה לנו הרבה כסף לאורך השנים. באמצעות סדרת פעולות פשוטה אפשר ורצוי ליצור מציאות חדשה, מציאות שבה אתם שולטים בכסף, ולא הכסף בכם.

הפקדות, יציאה לחל"ת, שינויים בשכר - איך כל זה משפיע על הפנסיה שלך ומה חשוב לבדוק.

הרשמו לרשימת הדיוור שלנו וקבלו את כל העדכונים